Магазин Дани

Друштво

Црни петак - вреди ли?

Санела Симеуновић | 28. новембар 2024. | 13:02 | Друштво

Црни петак - вреди ли?

„Црни петак” или „празник куповине” је сутра, а тим поводом поједине радње нуде попусте и до 70 одсто. Овај концепт куповине и продаје код нас је присутан у последњих неколико година, а управо тим поводом проверили смо да ли су у питању прави попусти и да ли грађани на овај дан плански обављају куповину.

Трговци су спремни: на излозима радњи, иако не свим, већ стоје натписи са попустима од 10, 30, па и до 70 одсто. Мишљења о „Црном петку” су различита, а шта кажу Суботичани имали смо прилику да проверимо дан пре „шопинг маније”.

-Пошто живим у Америци, нажалост да. То је све маркетиншки повезано, а видим да је то и овде почело-

-У суштини не чекам, за поклоне ми је још рано, а некад ни не верујем у те попусте, не обраћам пажњу на то и не идем у куповину по сваку цену-

Концепт „Црног петка” датира из 1952.године и долази са подручја САД-а, с обзиром на то да се повезује са њиховим празником, Даном захвалности, који пада сваког четвртог четвртка у новембру месецу, објашњава редовни професор Економског факултета у Суботици са катедре за Маркетинг, трговину и логистику, професор Томислав Сударевић. Како је наредни дан, односно петак, за њих слободан, и како би се промет повећао, створен је управо овај концепт, који је потом проширен на цео свет, каже саговорник. Када је реч о прометној активности, према овом принципу, обе стране би требало да имају користи.

-Компаније имају свој профит због повећане продаје, трговински ланци највише профитирају, јер долазе потрошачи који можда не би куповали код њих и купују више. Потрошачи би такође требали да профитирају уколико су ти попусти реални и ако је обим производа довољно велики.

Ипак, добар попуст или не, при куповини увек треба бити реалан.

-Ми студенте учимо томе и стално промовишемо ту идеју да требамо бити опрезни при доношењу одлука и проверити да ли нам то заиста треба и колико то нешто вреди. Компаније знају добро да психолошки одиграју на ту карту, да створе навику да нам треба тај неки производ, на почетку то је висока цена, а кроз овај дан добијемо утисак да смо добили нешто јако вредно по доброј цени. Питање је да ли је и та цена одговарајућа, те да ли нам заиста треба тај производ.

Када је реч о самом појму „Црни петак”, постоји неколико верзија зашто баш тај назив, подсећа саговорник. Једна је да је због великих гужви био повећан и број саобраћајних удеса, док је друга да су то у трговачким ланцима прозвали Црни петак, јер су биланси успеха до тада били у црвеној зони, односно имали су мањак профита, док је након тог петка биланс прешао у црну зону, односно позитиву.

Остале вести из ове категорије